Pages

Monday, June 25, 2012

Gemuk?



Do you ever heard of this statements?

·         “Saya gemuk, suka hatila aku..ni badan aku, bukan badan kau!”.
·         “I am happy with myself, I am WHO I AM, nothing gonna change me”
·         “Eh, saya dah kurus, buat apa nak exercise?”

Or other statements yang berkaitan dengan statements di atas. Ok, for this one type of people, I am being judgemental. “GEMUK”..Gemuk? Semua orang takut gemuk, tapi ada yang bangga dia gemuk sebab genetically dia memang gemuk. Tapi ada yang dulu kurus tapi dah gemuk. Why I am being judgemental to this type of people? Ok, not ALL fat people I judge. They are just certain fat people that I judge.

Ok, bayangkan lah seorang lelaki gemuk sedang keluarkan statement seperti di atas, “I am happy with myself, I am WHO I AM, nothing gonna change me”..I wanna ask you back, “ARE YOU REALLY HAPPY, I MEAN REALLY HAPPY?”. And I POINT this question kepada orang gemuk yang kononnya happy with him/herself tapi setiap hari makan makanan berminyak berlebihan, merokok, tidur memanjang tak bersenam, makan ‘junk food’ hari-hari, etc….Kau happy kau gemuk while tak jaga badan.

And I DON’T’ judge orang gemuk yang  keluarkan statement seperti di atas, “I am happy with myself, I am WHO I AM, nothing gonna change me” DAN orang gemuk tu jaga pemakanan, exercise at least 3 kali sehari, kalau jalan-jalan tepi taman pun cukuplah, etc.. Kalau dia memang gemuk, it’s ok, at least he/she healthier than the other type of FAT people. This type of fat people layak untuk keluarkan statement seperti di atas. In short conclusion,

I judge,

Fat people who LOVE to say “I am happy with myself, I am WHO I AM, nothing gonna change me” but  setiap hari makan makanan berminyak berlebihan, merokok, tidur memanjang tak bersenam, makan ‘junk food’ hari-hari, etc

 I don’t judge,

Fat people who LOVE to say “I am happy with myself, I am WHO I AM, nothing gonna change me” DAN orang gemuk tu jaga pemakanan, exercise at least 3 kali sehari, kalau jalan-jalan tepi taman pun cukuplah, etc

Can you tell the differences between these 2 types of fat people? Let me talk more about the first type of fat people.

“Are you really happy with your life?”

Yes, you are happy with your life, NOW. But, in my opinion, some people lie to themselves that they are happy but inside them, they hurt so much because people around them love to judge their physical appearance. In the other hand, ada juga yang tak kisah dengan cacian orang lalu terus makan keropok sampai tak sudah-sudah.


As I said, you are happy with you life, well for NOW. But, are you happy bila kau dapat tahu yang kaki kau bakal dipotong sebab dapat penyakit diabetes? Are you happy bila kau dapat tahu paru-paru kau rosak akibat merokok berlebihan? Are you happy bila kau dapat tahu kau ada penyakit jantung akibat dari kegemukan berlebihan?

It’s a NO right?

So, what are the solutions? EAT RIGHT, EXERCISE REGULARLY. Expert said that exercise 30 minutes in a day, 3 times a week is enough. COME ON, 30 minutes? It’s like 2% from your routine. Jalan-jalan tepi padang dah memadai bagi yang tiada masa.  Kalau makan, ditch out junk food from your diet. Kurang makan berminyak..etc…

Diet bermaksud tak makan satu hari? It’s WRONG. Diet bermaksud makan dalam kuantiti sedikit tapi secara kerap. Expert said we should eat 5 times a day but in a small quantity.


Look, I am not an expert in nutrition nor a fitness instructor. But I know whats best for my body in achieving healthy life. In the end, it’s not just about LOSING WEIGHT, it’s about leading a healthy life. Gemuk ka kurus ka, tapi kalau jaga pemakanan dan exercise regularly, janji rasa sihat. Currently I follow a bit about diet Kevin Zahri, an expert in nutrition and fitness and also my FAVOURITE youtube instructor..Cassey Ho!
I am so fortunate to have a parents yang juga jaga kesihatan. Mak aku memang obsess dengan fitness industry. Tapi sekarang dia dah kurang exercise dah sebab masa tak mengizinkan. Badan mak aku dah comel dah macam penguin..haha..BUT STILL, dia jaga pemakanan dia. Setiap hari minum Innershine, minum banyak air, kurang makan berminyak. Innershine? Pergh, mahal tu…Well, it’s good to invest your money for your better health rather than buying tones of junk food and in the end, you destructing your own body. Kakak aku pun macam tu juga..Oh, I love my genetics!

How about kepada yang si kurus? Ok, walaupun makan banyak-banyak, tapi tak pandai gemuk, OBVIOUSLY, it’s your genetic. But, it’s also important to have a healthy life. Jangan fikir orang kurus tak senang dapat penyakit. Kalau makan banyak junk food, berminyak..Boleh memudaratkan kesihatan juga. Hehe..
Aku sangat bersyukur kerana mempunyai badan yang sedang-sedang. Tak terlalu kurus, tak terlalu gemuk. Again, thanks to genetics!

So, akhir kata, I am sorry kepada yang offended, I just want to express my feeling towards orang gemuk yang ‘happy’ with themselves. All these words are just my opinion In my opinion, being happy is being healthy. Peace..


Sekian...

No comments:

Post a Comment

Free Lines Arrow